Οι μαθητές του Ιησού, οι υπέρλαμπροι αστέρες της πνευματικής ζωής

nazoreos

Στα βιβλία της Καινής Διαθήκης υπάρχουν τέσσερις κατάλογοι με τα ονόματα των δώδεκα μαθητών.

Αν και ορισμένοι μαθητές αναφέρονται στους καταλόγους με διαφορετικά ονόματα, ενώ και η σειρά των ονομάτων τους διαφέρει από κατάλογο σε κατάλογο, η αναγνώρισή τους είναι εύκολη και γενικά αποδεκτή.
Ένας στο Κατά Ματθαίο (10, 2-4), ένας στο Κατά Μάρκο (3, 16-19), ένας στο Κατά Λουκά (6, 14-16) και ένας στις Πράξεις των Αποστόλων (1, 13). Το Κατά Ιωάννη δεν έχει αντίστοιχο κατάλογο, αλλά σποραδικά αναφέρει τα ονόματα εννέα μαθητών από τον κύκλο των δώδεκα.

Τα ονόματα των δώδεκα μαθητών του Χριστού είναι τα εξής:

  1. Σίμων ή Πέτρος ή Κηφάς. Είναι αδελφός του Ανδρέα και συγγραφέας δύο Καθολικών Επιστολών της Καινής Διαθήκης.
  2. Ανδρέας. Είναι αδελφός του Πέτρου. Χαρακτηρίζεται Πρωτόκλητος, διότι χρονικώς υπήρξε ο πρώτος μαθητής του Κυρίου.
  3. Ιάκωβος. Είναι αδελφός του ευαγγελιστή Ιωάννη και γιος του Ζεβεδαίου.
  4. Ιωάννης. Είναι αδελφός του Ιακώβου και γιος του Ζεβεδαίου. Έγραψε το Κατά Ιωάννη Ευαγγέλιο, τρείς Καθολικές Επιστολές και την Αποκάλυψη. Τού αποδίδονται οι χαρακτηρισμοί Θεολόγος, Ηγαπημένος και Παρθένος.
  5. Φίλιππος. Είναι φίλος του Βαρθολομαίου ή Ναθαναήλ.
  6. Βαρθολομαίος ή Ναθαναήλ. Είναι φίλος του Φιλίππου. Τα συνοπτικά Ευαγγέλια αναφέρουν το όνομα Βαρθολομαίος, ενώ το Κατά Ιωάννη το όνομα Ναθαναήλ.
  7. Ματθαίος ή Λευίς. Είναι γιος του Αλφαίου και συγγραφέας του Κατά Ματθαίον Ευαγγελίου. Πριν γίνει μαθητής του Κυρίου, ήταν τελώνης.
  8. Θωμάς, «ο λεγόμενος Δίδυμος». Ο προσδιορισμός «…Δίδυμος…» αποτελεί μετάφραση του εβραϊκού ονόματος Θωμάς στα ελληνικά.
  9. Ιάκωβος, ο του Αλφαίου. Αναφέρεται κατά το έθος της εποχής με το πατρώνυμό του, για να διακρίνεται από τον ομώνυμό του Ιάκωβο, το γιο του Ζεβεδαίου.
  10. Ιούδας Ιακώβου ή Λεββαίος ή Θαδδαίος. Το όνομα «Ιούδας Ιακώβου» αναφέρεται από τον Λουκά στους καταλόγους του Κατά Λουκά και των Πράξεων. Ο χαρακτηρισμός «…Ιακώβου…» χρησιμοποιείται προς διάκριση του συγκεκριμένου μαθητή από τον ομώνυμό του Ιούδα, τον καλούμενο Ισκαριώτη. Ο Μάρκος αναφέρει μόνο το προσωνύμιο «…Θαδδαίος…». Ο Ματθαίος παραθέτει και δεύτερο όνομα και προσωνύμιο: «…καὶ Λεββαίος, ο επικληθείς Θαδδαίος…».Στο Κατά Ιωάννη αναφέρεται μία φορά ως «…Ιούδας, ουχ ο Ισκαριώτης…» (14,22).
  11. Σίμων ο Κανανίτης. Πολλοί υποστηρίζουν ότι ο προσδιορισμός κανανίτης δηλώνει καταγωγή από την Κανά. Υπάρχει και σχετική παράδοση που ταυτίζει τον μαθητή του Κυρίου με τον νυμφίο του γάμου της Κανά, όπου ο Κύριος μετέβαλε το νερό σε κρασί (Κατά Ιωάννη 2, 1-11). Το πιθανότερο είναι ότι ο προσδιορισμός δεν δηλώνει καταγωγή, αλλά σχέση με τη θρησκευτική ομάδα των ζηλωτών, όπως ρητά αναφέρεται στον κατάλογο του Λουκά:«…καὶ Σίμωνατόν καλούμενον ζηλωτήν…» (κανανίτης εβραϊστή σημαίνει ζηλωτής).
  12. Ιούδας Ισκαριώτης. Αναφέρεται πάντα τελευταίος, ως ο μαθητής που πρόδωσε τον Χριστό. Ο χαρακτηρισμός Ισκαριώτης δηλώνει μάλλον την καταγωγή του και χρησιμοποιείται προς διάκριση από τον ομώνυμό του, Ιούδα Ιακώβου (Λεββαίο ή Θαδδαίο).
Please follow and like us:
error20
fb-share-icon0
Tweet 20
fb-share-icon20

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Next Post

«Μακάριοι οι πεινώντες και διψώντες την δικαιοσύνην, ότι αυτοί χορτασθήσονται»

Ο μακαρισμός αυτός διδάσκει ότι όλοι οι άνθρωποι, και μάλιστα οι καθήμενοι στα δικαστήρια, πρέπει να διψούν, δηλαδή με ζήλο και θερμή […]
Get new posts by email